wtorek, 22 stycznia 2019

Gry Planszowe - Carcassonne



Carcassonne -Gra polegająca na dobieraniu kafelków i budowaniu miast, dróg oraz klasztorów. To tak w skrócie. Bardzo przypadła mi o gustu choć już nie wszystkie zasady. Główną rzeczą jaka nie spodobała mi się to Chłopi. Oczywiście wiem ze wielu osobom akurat podoba się ustawianie pionków na polu to jakoś mi nie przypadło do gustu. Mimo to grę oceniam na 6/6.



Wraz z podstawą dostajemy dwa mini dodatki (w drugiej edycji gry)



Opat - Dodatkowy pionek którego możemy stawiać w klasztorach oraz w ogrodach, które traktujemy tak jak klasztory. 4/6

Rzeka - Moim zdaniem rozpoczynanie gry od budowy rzeki to najciekawsza opcja na start z znanych mi możliwości. 6/6

Do gry zostało wydanych 10 dużych dodatków, oraz cała masa mini dodatków.


Duże dodatki:


1) Karczmy i Katedry  - Pierwsze dwa duże dodatki jak dla mnie to pozycja obowiązkowa. Co prawda Karczmy nie dają tyle frajdy (przynajmniej mi) to już Katedry dodają dużego smaczku zwłaszcza gdy pod koniec gry zostanie wyciągnięta. Dodatkowo dodatek dodaje Dużego pionka który daje nam przewagę w przypadku takiej samej ilości pionków w mieście bądź na drodze. 6/6




2) Kupcy i Budowniczowie - Jak wspomniałem ten dodatek również uważam za obowiązkowy.  Zbieranie towarów jest fajną sprawą zawsze to można komuś skończyć miasto (które prawdopodobnie i tak w końcu by zakończył) i zyskać coś na tym. Budowniczy natomiast to chyba najlepsza rzecz jaka została dodane że wszystkich dodatków. Nie dość że wydłuża Ci rundę to znacznie ułatwia budowanie dużego miasta. Dla miłośników chłopów dodana została Świnia która zwiększa punktowanie za pole. Ja natomiast używam jej jako pionek do planszy na punktację co daje mi możliwość korzystania z jednego dodatkowego pionka.  6/6



3) Księżniczka i Smok - Smok jest spoko, ale bez fajerwerków. Gdy lubimy sobie powalczyć między sobą to smok może nam nieźle popsuć plany. Punktowanie za wróżkę jest wkurzające bo wiele się sprowadza do tego czy pamiętasz o niej. Magiczne przejścia to słaby pomysł. Dodatkowo mamy księżniczki dzięki którym możemy wywabić rycerza przeciwnika z miasta. 3/6

4) Wieża - Byłem sceptycznie nastawiony do tego dodatku, ale gdy gra się w grupie osób które chętnie sobie przeszkadzają to wieża wprowadza bardzo ciekawe opcje. Może dojść do sytuacji w której miasto dające spora ilość punktów nie będzie przez nikogo zajęte bo będzie obstawione przez wieże. Wiele osób pisze o tym że wieże można używać do przechowywania kafelków w czasie gry, ale moim zdaniem zdecydowanie lepiej jest zaopatrzyć się w jakiś materiałowy worek i po prostu losować kafelki. Zwłaszcza gdy ich ilość dobija do 330 :P   4/6




5) Opactwo i Burmistrz - Fajny dodatek. Opactwo to fajna możliwość ratunku na koniec gry, aby zamknąć z trudem budowane miasto. Burmistrz to spoko opcja do przejęcia miasta, ale rewelacją nie jest natomiast wóź daje już ciekawe opcje manewrów. Jeżeli dobrze zaplanujemy rozłożenie go to może przynieść nam wiele korzyści. Z racji że nie gram z chłopami to z dworu nie korzystam. 5/6





6) Hrabia, Król i Rzeka - Dodatek wprowadza cztery rzeczy. Pierwszą jest Hrabia i miasto Carcassone od którego zaczynamy grę. Nie zachęcił on mnie do spróbowania aby zagrać z nim tym bardziej że dodatek wprowadza kolejne kafelki z rzeką dzięki czemu nie dość że wydłużamy podstawową rzekę to jeszcze wprowadzamy rozwidlenie. Trzecią nowością  jest miejsce kultu co daje nam możliwość fajnej rywalizacji, ale szczerze rzadko do niej dochodziło. Natomiast do ostatniej części dodatku mam mieszane uczucia. Wprowadzenie Króla i Barona Rabusiów potrafi bardzo namieszać w punktacji. Grając w dwie osoby gdzie żadne z nas nie przejmowało się ani jednym ani drugim zdobyłem obu. Efekt? Przegrywając ok 50 punktami wyszło że wygrałem ponad 30. Można grać, ale trzeba pamiętać aby nie pozwolić jednej osobie na posiadanie obydwu. No i duży minus to liczenie na konie wszystkich ukończonych miast i dróg chyba  ze będzie się na bieżąco liczyć.  4/6



7) Katapulta - Strzelanie z katapulty? Jakoś mnie to nie przekonuje. Opcja chyba bardziej dla dzieci dodający element zręcznościowy. Dodatek którego nie posiadam. -/6

8) Most, Zamki, Bazary - Trzy nowości. Dobra, średnia i słaba. Dobrą, a nawet bardzo dobrą jest wprowadzenie Zamków. Przy dobrym planowaniu możemy zdobyć naprawdę sporo punktów. Lubię takie strategiczne kąski więc jak najbardziej na plus. Średnią nowością są dla mnie mosty. Niby wszystko fajnie, ale rewolucji nie wprowadza. Trzecią rzeczą wprowadzona w tym dodatku są bazary. Niestety licytowanie płytek mnie nie przekonuje. 4/6



9) Owce i wzgórza - Marnowanie płytek na tworzenie wzgórza mi się nie podoba, ale można zawsze zagrać bez podstawiania płytek lub dokupić puste w tym celu. Mimo wszystko nie widzę tutaj jakieś rewolucji to po prostu inna wersja na dużego ludka. Winnice jak najbardziej ok. Natomiast co do Pasterza i Owiec jeszcze to nie fascynuje mnie on i często zapominam z niego skorzystać.. Póki co 3/6



10) Cyrk Objazdowy - W dodatku otrzymujemy trzy nowości. Pierwszą to tytułowy cyrk. Jeśli dopisze  nam szczęście i obstawimy cyrk dookoła wieloma pionkami to uzyskamy dużą ilość punktów. Niestety możemy tez mieć pecha i za wiele się nie wzbogacimy. Następna nowość to akrobaci.  Układamy pionki na polu akrobatycznym w piramidę i każdy daje nam punkty. No i na koniec dochodzi nam nowy pionek - Dyrektor Cyrku. Traktujemy go tak jak zwykłego pionka ale daje on nam dodatkowe punkty jeśli w jego pobliżu jest cyrk lub pole akrobatów. Ogólnie fajny dodatek. 4/6



Mini dodatki:



1) Maszyny Latające - Raz czy dwa spróbowaliśmy skorzystać z maszyn. Nic ciekawego. 1/6


2) Mag i wiedźma - Z racji tego że  z rodziną wolimy jednak nie robić sobie na złość to z wiedźmy nie korzystamy natomiast maga jak najbardziej. Mimo wszystko nikt nim się zbytnio nie przejmuje. Jest i to wszystko. 3/6

3) Bandyci - Nic wielkiego, ale dobrze zagrany może dać nam trochę punktów. Dzięki Bandycie zdobywamy połowę punktów zdobytych przez przeciwnika. W takiej sytuacji można specjalnie skończyć komuś duże miasto. 3/6

4) Kurierzy - Raz zagrałem. Słaby pomysł. 2/6

5) Kopalnie złota - Dodatek jak najbardziej na plus. Opcja zbierania czegoś żeby zdobyć większa ilość punktów zazwyczaj mi odpowiada. 4/6

6) Promy - Spoko opcja na poprowadzenia drogi według potrzeb, ale nie jest to jakaś super zmiana. 3/6

7) Kręgi w zbożu - Kompletnie nie podoba mi się opcja usuwania lub dokładania bez potrzeby pionków. 1/6


8) Świta - Dodatek który z chęcią dokupiłem. Wprowadza dodatkowego pionka Fantoma, którego możemy położyć jako drugiego na dołożony przed chwilą kafelek. Daje to nam możliwość zajęcia równocześnie np miasta i klasztoru lub dwóch miast. 5/6

9) Strażnice - Dokupiłem go wraz ze Świtą. Nie wprowadza wiele zamieszania, ale jest to zawsze miłe urozmaicenie. 4/6

10) Drzewa Owocowe - Kolejny dodatek wprowadzający opcje zbierania czegoś. Tym razem owoców które później możemy sprzedać. Im bardziej różnorodne posiadamy owoce tym więcej punktów zdobywamy. 4/6

11) Festiwal - Dodatek dającym nam możliwość usunięcia z planszy dowolnego swojego pionka (bez punktowania) 3/6

12) Łaźnie - Nowy mini dodatek. Jeszcze do końca nie zapoznałem się z zasadami (wersja angielska).

Mini dodatków zostało wydanych jeszcze wiele, ale większość jest do starej edycji gry więc nie interesowałem się nimi. Tak więc pominę je w tym zestawieniu.



3 komentarze:

  1. Ciekawy artykuł. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  2. Pierwszy raz czytam o tych grach planszowych, ale faktycznie może być tak, że i u nas się ona pojawi za jakiś czas, Jednak na tą chwilę prym wiodą samochody i maszyny rolnicze https://modino.pl/samochody-i-pojazdy-rolnicze których jest pełno w całym domu.

    OdpowiedzUsuń
  3. Bardzo fajny wpis. Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń